Ontspannen

Hoe voel jij je doorgaans? Is dat een beetje gespannen of meer dan een beetje, of ga je meestal ontspannen door je leven?

Hoe vaak op een dag voel jij je wat gespannen en hoe ga je daar dan mee om? Op welke plek in je lichaam voel je dat dan? Wat precies is dan gespannen? Heb je teveel op je schouders liggen of wat zit er op je nek, welke klus moet je klaren?

Vandaag ga ik je wat tips geven om wat van die  spanning af te voeren.

Zijn je ogen moe van naar het scherm staren? * Plant je ellebogen op je bureau of tafel, spreid je handen en laat je hoofd voor een paar tellen in je handen rusten waarbij jij je ogen gesloten houdt. * Daarna verplaats je je handen zodat de onderkant van je handen op je oogbollen rusten en je vingertoppen op je haargrens liggen, draai cirkeltjes met je vingertoppen. * Zet je hoofd weer rechtop, houd je ogen nog even dicht, leg de vingertoppen van wijs- en middelvingers op de slapen en draai achterwaartse cirkeltjes. * Adem in door je neus en uit door je mond.  Je voelt de verlichting.

Is de onderkant van je gezicht gespannen? * Leg de vingertoppen van wijs-en middelvingers op de jukbeenderen naast je neus en maak kleine cirkelbewegingen naar je oren. * Draai daar een paar rondjes (ter hoogte van midden oor) * Nu maak je  achterwaartse cirkeltjes naar je kaaklijn en ga door naar je kin. * Dan van de kin naar je kaak. Op de kaak maak je de cirkels groter zodat de kaken geheel kunnen ontspannen. Open hierbij je mond een klein beetje zodat de ontspanning optimaal kan worden. * Leg tot slot alle vingertoppen op de wangen, je mond is ontspannen (beetje open) * Maak grote achterwaartse cirkels waarbij de huid van je wangen bewegen en zo de onderliggende spieren ook een massage krijgen.

De nek en schouders, zijn die ook gespannen? * Buig je nek langzaam naar beneden en laat je hoofd zo even rusten * Breng je hoofd weer omhoog en buig je nek langzaam naar achteren, blijf even in deze positie * Zet je hoofd weer in het midden en kijk naar links, houdt die positie even aan * Draai je hoofd naar rechts en houdt deze positie even aan * Leg een hand in de nek en kneed de zijkant met je vingertoppen * Ook de andere zijkant met de vingertoppen * Leg beide handen aan de zijkanten van de nek onder de schedelrand *  Maak cirkelbewegingen naar beneden en neem de schouders ook mee * Leg de rechterhand op de linker schouder en kneed deze met je vingertoppen * Leg de linkerhand op de rechterschouder en kneed deze met je vingertoppen

Hoofd en afronding van deze zelf massage. * Met platte handen, met vingertoppen of losse vuisten trommel je je hoofd * Polsen zijn daarbij ontspannen en neem een fijn ritme aan * Draai rondjes met je schouders, hoog en laag * Schudt de armen los * Schudt je handen los en trek aan iedere vinger

Je voelt je weer fris en fruitig, veel plezier en succes met je leuke werk.

Weet je dat er in mijn boek Geloof in jezelf, jouw weg naar meer zelfvertrouwen, ook oefeningen staan, behalve deze? Oefeningen om te aarden, om met je angst om te gaan en nog meer.

Leave a Reply